Windows Server 8 ve Hyper-V 3.0 – Hızlı Bakış

17.09.2011 | 22:02 Dokümanlar , Hyper-V , Windows , Windows Server 6 Yorum

Windows Server 8 Logo “Şimdiye kadarkilerin en iyisi!” diyerek başlamalıyım sanırım.

Kısa bir süre önce Redmond Washington kampusunde gerçekleşen bir workshop’da Microsoft, yeni nesil sunucu işletim sistemi olan Windows Server 8 (code name) ve Hyper-V’nin yeni sürümü 3.0’dan oldukça detaylı bir şekilde bahsetti ve demolar gerçekleştirildi.

Bununla birlikte, Windows 8 için olduğu gibi Windows Server 8 için de bir Developer Preview dağıtımı yayımlandı. Ancak farklı olarak Windows Server 8 Developer Preview dağıtımı şimdilik sadece MSDN abonelerine açık durumda.

Eğer MSDN abonesiyseniz hemen indirip -hyper-v 3.0’da dahil olmak üzere- yeni server işletim sisteminin bazı özelliklerine göz atmaya başlayabilirsiniz.

Windows Server Developer Preview
Yeni sunucu işletim sistemi Windows Server 8 ‘de yine birçok yeni özellik geliyor. Bununla birlikte sıklıkla kullandığımız bazı işletim sistemi araçlarında, yönetimsel anlamda alışık olduğumuz bazı konsollarda ve operasyonel işlerde de olumlu anlamda değişiklikler/geliştirmeler var.

Windows Server 8 Nedir? (Windows Server 2012)

Windows Server 8, cloud-optimized bir sunucu işletim sistemi olarak tasarlandı. Yeni ve güçlü sanallaştırma yetenekleri başta olmak üzere birçok özelliği ile Cloud Computing (Bulut Bilişim) tasarımlarında, mimarinin hemen hemen her noktasında konumlandırılabilecek bir Cloud OS. Windows Server 8, Bulut Bilişim ve bu modele direkt bağlı Veri Merkezi inşasındaki birçok kritik noktayı cover edebilirken, sanallaştırma ile cpu, memory, storage, network gibi temel sunucu kaynaklarının kontrol altına alınması/işletilmesi konularını da üzerinde gelen yeni Hyper-V 3.0 ile birlikte çok daha başarılı bir şekilde gerçekleştirmeye yardımcı oluyor.

Veri merkezlerinde Sanallaştırma ve Cloud’un temelini oluşturan Hyper-V, yeni sürümü 3.0 ile birlikte birçok geliştirmeye ve yeni özelliğe de sahip oldu. 3.0 sürümünde, 1.0 ile 2.0 arasındaki farklara göre ciddi bir çalışma söz konusu. Bu da aslında Microsoft’un Hyper-V ve Bulut konularına verdiği önemi gösteren detaylardan birisi. Microsoft, Hyper-V’yi güçlü tutmak ve yetenekli kılmak için ciddi anlamda çalışıyor. Bundan sonra da aynı hızla devam edeceğini söylersek yanılmış olmayız sanırım.

Hyper-V 3.0 ‘da Neler Yeni?

Öncelikle bu güne kadar release olan Hyper-V 1.0 veya 2.0 ile hali hazırda kullanılan tüm özellikler aynı şekilde 3.0’da da yer alıyor. Tabi geriden gelen bu özelliklerin bir çoğu, geliştirmeler ile, 3.0 üzerinde çok daha güçlü durumda. Bununla birlikte, Hyper-V’nin özellikle Vmware ESX ile kıyaslandığında geride kaldığı bazı ölçeklenebilirlik noktaları yeni sürüm ile birlikte artık geçmişte kaldı. Ayrıca yeni eklenen ve rakiplerde olmayan özellikler, ürünün artık fark yaratmaya başladığınında bir göstergesi oldu.

Hyper-V 3.0 Yeniliklerinden Bazı Başlıklar

  • Host başına 160 Logical Processor desteği geldi.
  • Host başına 2TB’a kadar RAM desteği geldi.
  • Sanal makine başına 32 vCPU desteği geldi.
  • Sanal makine başına 512GB RAM desteği geldi.
  • Sanal makineler için NUMA desteği geldi.
  • Eş zamanlı Live Migration desteği geldi.
  • Storage Live Migration desteği geldi.
  • Live Migration ve Storage Live Migration için “Shared Storage” gereksinimi ortadan kalktı.
  • Sanal makineler için Virtual Fiber Channel desteği geldi.
  • Sanal makineler için Boot From SAN desteği geldi.
  • Yeni VHDX Virtual Disk formatı geldi.
  • Offloaded Data Transfer (ODX) desteği geldi.
  • Sanal makineler için minimum ve maximum network bandwidth set edebilme desteği.
  • Hyper-V Replika özelliği geldi.
  • Aynı cluster’da 64Node, 4000VM resmi olarak destekleniyor.
  • Hyper-V 3.0, Windows 8 Client işletim sistemi üzerinde de çalışabilecek.
  • NIC Teaming desteği geldi. (built-in Windows Server 8)
  • Sanal makineler için VMQ desteği, IPsec Task Offload desteği, MAC address spoofing desteği.
  • Sanal makineler için DHCP Guard desteği, Router Guard desteği, Port Monitor desteği geldi.
  • Virtual Network tarafında Capture, Filter, Forward destekleri geldi.
  • Virtual Network tarafında Single-Root I/O Virtualization (SR-IOV) imkanları geldi.
  • Hyper-V Virtual Switch Logo Program desteği hayata geçirildi.
  • SMB 2.2 desteği geldi.

Şimdi bu özelliklere kısaca göz atalım.

Host Başına 160 Logical Processor Desteği

Bu güne kadar Hyper-V Host’ların çalıştığı sunucudaki fiziksel işlemcilerin yönetimi/kullanımı noktasında max. 64 adet logical processor (core veya hyperthread) destekleniyordu. Yani bir Hyper-V sunucusu, işlemci havuzunuzdaki en fazla 64 Core’u kullanıp üzerindeki sanal makinelere tahsis edebiliyordu.

3.0 ile birlikte artık Hyper-V Host’lar 160 adet logical processor’ü (core veya hyperthread) yönetip, bu kaynağı üzerindeki sanal makinelere uygun şekilde tahsis edebilir durumda. Örneğin Hyper-V 3.0’ı, her biri 8’er fiziksel core’a sahip, 20 fiziksel cpu’lu bir süper sunucuda çalıştırabilirsiniz.

Bu sınıra bulaşabilmek pek kolay olmayacaktır :)

Host Başına 2TB’a Kadar RAM Desteği

Bu güne kadar Hyper-V Host’lar, çalıştıkları sunucu üzerinde bulunun RAM’in 1TB’a kadar olan kısmını yönetebiliyorlardı.

3.0 ile birlikte artık Hyper-V Host’lar 2TB’a kadar fiziksel ram alanını yönetip üzerindeki sanal makinelere uygun şekilde tahsis edebilir durumda.

Bu geniş RAM desteği için ek bir ücret veya lisans maliyeti ödemiyorsunuz.

Sanal Makine Başına 32 vCPU Desteği

Hyper-V üzerinde belkide en önemli ve uzun süredir beklenen gelişmeleriden birisi buydu sanırım. Sanal makinelere atanabilen sanal işlemci (vCPU) sayısı bu güne kadar en fazla 4 ile sınırlıydı. 3.0 ile birlikte artık sanal makine başına tam 32 vCPU atayabilirsiniz. Hem de yine ek bir ücret ve lisans maliyeti olmadan.

Dikkat ederseniz Nuber of virtual processors bölümüne artık sayıyı manual olarak giriyorsunuz veya yukarı aşağı ok tuşları ile arttırıp azaltıyorsunuz. Eskiden ise bir combobox ile ön tanımlı rakamlardan seçiliyordu.

Sanal Makine Başına 32 vCPU Desteği

Belki hatırlayanlarınız vardır, bu konuda daha önce birşeyler konuşmuştuk.

http://www.serhatakinci.com/index.php/hyper-v-vmlerde-4-vcpu-limiti-ve-uzeri.html

Örneğin artık Hyper-V üzerinde çalışan bir sanal makine, 8’er fiziksel çekirdeğe sahip, 4 fiziksel işlemci ile çalışabilir durumda. Her bir çekirdeğin gerçek fiziksel çekirdek gücünde çalıştığını unutmayın. Bu gerçekten çok ciddi bir cpu gücü demek. Veri merkezinizde veya sistem odanızda yüksek cpu gücüne ihtiyaç duyduğu için sanallaştıramadığınız sunucuları bir düşünün. Kaçtanesi bu sınırın üzerinde? :)

Sanal Makine Başına 512GB RAM Desteği

Bu güne kadar Hyper-V üzerinde çalışan bir sanal makineye en fazla 64GB RAM atanabiliyordu. Tabi bu noktada sanal işletim sisteminin kullanabildiği max. RAM değeri de önemli.

3.0 ile birlikte artık sanal makine başına tam 512GB RAM atayabilirsiniz.

Sanal Makine Başına 512GB RAM Desteği

Tabi yine sanal makine içinde çalışan sanal işletim sisteminin RAM kullanımı noktasındaki limitleri aynı şekilde önemli ve yine Hyper-V sanal makinelerinin gerçek RAM kaynağı kullandığını unutmayın.

Sanal Makineler İçin NUMA Desteği

3.0 ile yeni gelen bir destek. Yeni Hyper-V ile sanal makineler için atanabilen cpu ve memory kaynağında ciddi bir artış yaşandığını artık biliyorsunuz. Aynı Host üzerinde yüksek sayıda cpu ve memory atanmış şekilde çalışan sanal makineleriniz varsa, olayın doğası gereği ve ürün bağımsız olarak arka plandaki fiziksel cpu ve memory iletişiminde bazı performans kayıpları yaşanması olası.

Biliyorsunuz cpu’lar için kendi cache’leri ve memory kaynağı çok önemli anlık depolama alanlarıdır. CPU ile Memory kaynağı arasında gerçekleşen iletişim BUS’lar üzerinden gerçekleşir ve bunları board üzerindeki özel controller’lar yönetir.

Mesela aynı Host üzerinde her biri 32vCPU ve 256GB memory’e sahip 4 adet sanal makine çalıştırdığınız senaryoyu hayal edin. Host ise toplamda 128 fiziksel core’a, 1.2TB RAM’e sahip olsun. 4 sanal makine kaynaklara aynı anda yüklendiğinde, teoride, toplamda 128 core ve 1TB RAM alanını doldurabilecek iş yükü oluşturabilir. Peki hangi sanal makinenin hangi işi, hangi fiziksel cpu core’u ve memory alanında işlenecek? Ve tüm bunlar hangi BUS üzerinden taşınacak? İşte tam bu noktada, sanal makinelerden hypervisor altındaki fiziksel cpu ve memory’e akan işin rastgele bir akış ile ilerlememesi adına NUMA (non-uniform memory access veya non-uniform memory archictecture) olarak adlandırılan bir özellik, Microsoft tarafından sanal makineler için de kullanılabilecek şekilde Hyper-V’ye entegre edildi.

NUMA aslında genel bir mimari. Microsoft bu sürümde Hyper-V’yi, NUMA’yı da kullanabilecek şekilde modifiye etti.

Bu yeni özellik sayesinde her NUMA Node’una (NUMA Node’ları önceden belirlenen cpu grupları olarak düşünebilirsiniz.) kendine doğrudan bağlı bir memory alanı atanıyor ve o NUMA Node’u kullanan sanal makinenin işleri, hangi BUS üzerinden hangi memory alanına akacağını biliyor ve işini çok daha hızlı bitiriyor. Böylece yüksek kaynak havuzuna sahip ve çok sayıda sanal makine çalıştıran Host’lar, cpu ve ram tarafında çok daha performanslı iş çıkartabiliyor.

Sanal Makineler İçin NUMA Desteği

NUMA Desteği

İlerleyen günlerde detaylıca konuşacağımız özelliklerden biri NUMA desteği. Şimdilik bu kadar ön bilgi yeterli sanırım.

NUMA mimarisi hakkında detaylı bilgi için şuraya bakabilirsiniz:

http://en.wikipedia.org/wiki/Non-Uniform_Memory_Access

Eş Zamanlı Live Migration Desteği

Live Migration (Canlı Taşıma) özelliği Hyper-V 2.0 yani Windows Server 2008 R2 ile birlikte gelmişti. Çalışan sanal makinelerin duraklatılmadan yani işini yapmaya devam ederken başka bir Hyper-V Host’u üzerine taşınabilmesini mümkün kılan bu özellik aynı anda tek bir sanal makinenin taşınabilmesini destekliyordu.

SCVMM 2008 R2 ile yönetilen yapılarda ise Live Migration işlemleri için bir Queue (Kuyruk) oluşturmak mümkündü. Bu sayede Migrate komutunu bir sefer gönderiyordunuz ama Live Migration işlemi yine tek tek gerçekleştiriliyordu.

3.0 ile birlikte artık eş zamanlı Live Migration işlemleri de destekleniyor. Aynı zamanda farklı subnet’lerde yer alan Host’lara da migrate desteği geldi.

Aslına bakarsanız aynı anda tek bir Live Migration limitinin olması teknik olarak bence bir problem değildi ama operasyonel anlamda zaman kaybına neden oluyordu. Artık bu durumun ortadan kalktığını söyleyebiliriz ve Hyper-V 3.0, LM’i 10g NIC’ler üzerinden de yapabiliyor.

Storage Live Migration Desteği

Eski Hyper-V sürümlerinde Live Migration ile bir sanal makine, başka bir Host üzerine kesinti olmaksınız taşınabiliyordu ama iş sanal makinenin configuration files, virtual disks, snapshots gibi storage üzerinde bulunan kaynaklarını taşımaya geldiğinde malesef bu canlı olarak yapılamıyordu.

SCVMM 2008 R2 bu noktada Quick Storage Migration özelliği sağlıyordu ama bu operasyonda sanal makine için kesinti söz konusuydu.

3.0 ile birlikte artık Live Storage Migration destekleniyor ve çalışan sanal makineleri configuration files, virtual disks, snapshots gibi kaynakları ile birlikte başka storage’lar üzerine canlı olarak taşıyabilirsiniz.

Storage Live Migration Desteği

Bu operasyon sırasında, aynı Live Migration’da olduğu gibi, sanal makine için herhangi bir kesinti söz konusu değildir.

Live Migration ve Storage Live Migration İçin “Shared Storage” Gereksinimi Ortadan Kalktı!

Doğru okudunuz. Bu güne kadar hep Live Migration için shared storage şartı olduğunu söylüyorduk. Bu günden itibaren, yani 3.0 ile birlikte artık Live Migration için backend’de bir shared storage ihtiyacı ortadan kalkıyor ve bu durum aynı şekilde Storage Live Migration için de geçerli durumda. Storage Live Migration operasyonları, shared storage olmaksızın ve sanal makineleri kesintiye uğratmaksınız gerçekleşiyor.

Live Migration aksiyonunu FOC konsolu, PowerShell veya SCVMM üzerinden başlatabiliyorsunuz.

Storage Live Migration ise tüm bunlara ek olarak Hyper-V Manager konsolundan da yönetilebiliyor. Shared storage ihtiyacı olmadığı gibi cluster ihtiyacı da yok. Çalışan bir VM’i seçip Move demeniz yeterli. İşler SMB üzerinden yürüyor.

Paylaşımsız Canlı Aktarım

Aslına bakarsanız VM ve Storage Live Migration için Shared Storage gereksiniminin ortadan kalkması, orta ve küçük işletmeleri zorlayan SAN yatırımlarını da kısmen ortadan kaldırıyor ve bu grubun da sanallaştırma yeteneklerinden tam anlamı ile faydalanabilmelerine yardımcı oluyor.

Sanal Makineler İçin Virtual Fiber Channel Desteği

Hyper-V 3.0’daki bir diğer yenilik ise artık sanal makineler için Virtual Fiber Channel desteğinin eklenmiş olması. Tahmin edebileceğiniz gibi bu sayede sanal makineler üzerine Virtual Fiber HBA’lar ekleyebilir ve bunları yapınızdaki bir FC SAN’e eriştirip depolama alanları atayabilirsiniz. Aynı zamanda Guest Clustering konusunda da alternatifler artmış oluyor çünkü bu vHBA’lar üzerinden gelen LUN’lar ile direkt cluster senaryoları oluşturabiliyorsunuz.

Sanal makine başına 4 adete kadar vFiberHBA atayabilir ve bunu operasyonel anlamda çok kolay bir şekilde yapabilirsiniz.

Aslında özelliğin çalışma mantığı, Hyper-V üzerindeki External Virtual Networks mantığına benziyor. Fiziksel bir Fiber HBA üzerinde sanal bir SAN yaratıyorsunuz ve VM üzerindeki vFiberHBA’yı bu vSAN’e üye yapıyorsunuz. WWN vs.. gibi özellikleri de yönetme şansına sahipsiniz.

Sanal Makineler İçin Virtual Fiber Channel Desteği

Tüm bunları Hyper-V Manager yönetim konsolunda Virtual Storage Manager üzerinden yapabilirsiniz.

Hyper-V Replica

Önceki sürümlerde olmayan, 3.0 ile gelen yeni bir replikasyon yeteneği.

Günümüzden özellikle Disaster Recovery senrayolarında VM replikasyonu önemli bir iş olduğu gibi zahmetli ve maliyetli de bir iş. Windows Server 8 Hyper-V ile gelen yeni bir özellik ile VM’lerinizi bir lokasyondan (yani bir Hyper-V Host üzerinden) başka bir lokasyona (farklı bir Hyper-V Host’a) network üzerinden replike edebilirsiniz. Bu senaryoda replikasyon için herhangi bir shared storage ihtiyacı yine yok :) Hatta Hyper-V Host’larınız farklı veri merkezlerinde, hatta uygun network bant genişliği sağlandığı taktirde farklı coğrafyalarda bile yer alıyor olabilir.

Replica özelliği ile VM’ler uygulama tutarlı ve asenkron olarak replike edilirler. Bir VM için replikasyonu enable ettiğinizde sistem hemen veya sizin belirleyeceğiniz bir zaman diliminde, yine sizin belirleyeceğiniz aralıklar ile VM’in tutarlı snapshot’ını alır ve bu sırada VM up durumdadır. Sistem, alınan snapshot’ı sizin gösterdiğiniz Hyper-V Host’una network üzerinden kopyalar ve VM’in kopyasını yeni konumunda çalışmaya hazır bir şekilde bekletir. Asenkron olması da aslında snapshot’ın taşınmasından kaynaklanıyor çünkü snapshot anından sonra VM’in master kopyasında çalışan sanal diskler değişmeye devam eder. Ama bu büyük bir problem değil çünkü belirli aralıklar ile incremental olarak yani sadece VM üzerinde değişen datayı da hızlıca replike etme şansınız var. Bu sayede raplika kopya, master kopyayı en yakın takip mesafesinden izler. Tüm bu iş yine ek bir ücret ödenmeden ve replikasyon limiti olmadan gerçekleşiyor. Ayrıca bu yönetem server, storage ve network ürünleri konusunda marka bağımsız olarak çalışabiliyor. Sıradışı yatırımlar ve gereksinimlere ihtiyaç yok. Yani artık orta ve küçük işletmeler için de Disaster Recovery yapıları oluşturmak, onlar adına kabul edilebilir rakamlar ile gerçekleşebiliyor.

Hyper-V Replica konusunda biraz daha detay ve ekran görüntüleri için şu kaynağa göz atabilirsiniz:

http://www.serhatakinci.com/index.php/yeni-hyper-v-yavas-yavas-gun-yuzune-cikiyor.html

Boot from iSCSI SAN Desteği

3.0 ile birlikte sanal makinelerin işletim sistemlerinin bulunduğu sanal diskleri iSCSI SAN’ler de tutabilir, sanal makinelerin iSCSI SAN üzerindeki sanal disklerden boot olmasını sağlayabilirsiniz.

Yeni VHDX Virtual Disk Formatı

VHD’ye ek olarak, 3.0 ile birlikte yeni bir disk formatı olan VHDX’de hayatımıza girmiş oluyor.

Temel çıkış amacı VHD formatındaki 2TB limitini ortadan kaldırmak olduğu için VHDX formatındaki sanal diskler, disk başına 16TB’a kadar destek verebiliyor. Aynı zamanda yeni VHDX formatı VHD’ye göre çok daha performanslı çalışıyor, power failure durumlarında yaşanabilen bozulmalara karşı çok daha dayanıklı ve çok daha büyük block size desteği verebiliyor.

VHDX Virtual Disk Formatı

64TB VHDX

Offloaded Data Transfer (ODX) Desteği

Aslında bir Storage özelliğidir. Hyper-V ortamlarındaki backend Shared SAN’ler üzerinde özellikle dosya kopyalama/yaratma işlerinde ciddi bir performans artışı sağlarken, oluşan CPU yükünü de ortadan kaldıran bir yapısı vardır.

Hyper-V 3.0 ‘da ise bir background teknolojisidir ve GUI ile yönetilebilen bir özellik değidir. ODX destekli bir SAN’e sahipseniz, Hyper-V bu özelliği otomatik olarak kullanabilir.

Örneğin bu özelliği destekleyen bir SAN üzerinde saniyeler içinde yüksek boyutlu ve Fixed Size tipte VHDX’ler yaratabilirsiniz. Normal şartlarda Fixed Size virtual disk yaratmak oldukça zaman alan bir iştir çünkü boyut kadar disk alanı baştan allocate edilir.

Virtual Network Yenilikleri

Hyper-V üzerindeki Virtual Switch kodu ve yapısı 3.0 ile yenilendi. Şimdi çok daha yetenekli ve genişletilebilir bir vSwitch ile çalışacaksınız.

Artık sanal makinelere Minimum ve Maximum network bantwidth’ler atayabilirsiniz. Yeni vSwitch yapısı bunu destekliyor ve siz bu işi sanal makine başına, sanal makine üzerindeki vNIC’den yapabiliyorsunuz.

Mesela aşağıda 10mbps bant genişliği garanti edilmiş ve max. 20mbps’e kadar genişlik kullanabilecek bir vNIC görüyorsunuz. Bu geliştirme özellikle Hosting firmaları ve IAAS sunan servis sağlayıcıları tarafından heyecanla bekleniyordu.

Virtual Network Yenilikleri 1

Yine vNIC’ler için birçok geliştirme ve yeni özellik eklendi. Şimdilik birkaç ekran görüntüsü paylaşıyorum çünkü bunlara ilerleyen günlerde detaylı olarak bakacağız.

Virtual Network Yenilikleri 2

Virtual Network Yenilikleri 3

Ayrıca vSwitch’ler üzerinde Capture, Filter, Forward gibi işlerde artık yapılabiliyor.

Virtual Network Yenilikleri 4

Bununla birlikte Microsoft, Hyper-V Virtual Switch Logo Program adında bir program başlatıyor ve bu sayede third-party vendor’lar, kendi teknolojilerini ve özelliklerini bu vSwitch’ler üzerinde sunabilecekler. Böylece Hyper-V üzerinde çok daha yetenekli bir Virtual Network yapısı mümkün olacak. Örneğin Cisco bu konuda çalışmaya başladı bile:

http://www.cisco.com/en/US/solutions/collateral/ns340/ns517/ns224/ns955/ns963/solution_overview_c22-687087.html

NIC Teaming Desteği

Biliyorsunuz Microsoft uzun süredir NIC Teaming’i resmi olarak desteklemiyordu. Buna rağmen birçok vendor bu işi yapan kendi driver’larını yazdı ve kullanıma sundu.

Windows Server 8 ile birlikte NIC Teaming desteği de built-in olarak geldi. Hyper-V tarafında da Host seviyesinde load balance ve failover için kullanılabilir durumda. Sanırım şimdilik sadece Broadcom ve Intel chip’li NIC’ler için destek verilecek.

Cluster Desteği Genişletildi

Cluster başına 16 Node ve 1000 VM olan destek, 64 Node ve 4000 VM’e çıkartıldı.

SMB 2.2 Desteği

Windows Server 8 ile SMB 2.2 geliyor ve Hyper-V VM’ler artık CIFS/SMB network paylaşımlarında yaşayabilecekler.

Windows 8 Client Desteği

Hyper-V 3.0, Windows Server 8 dışında, istemci işletim sistemi olan Windows 8 üzerinde de kullanılabilir olacak. Böylece birçok sanallaştırma yeteneği olan bare-metal bir hypervisor’ü client işletim sistemi ile birlikte de kullanabileceksiniz. Bizler ve developer’lar için güzel bir gelişme. Bu arada 3.0, Notebook’lar üzerindeki wi-fi adapter’leri de kullanabiliyor :)

Son Olarak

Şimdilik, yani Developer Preview üzerinden konuşabileceğimiz yenilikler böyle. Gördüğünüz gibi oldukça ciddi feature’lar ve geliştirmeler geliyor. Eğer radikal bir değişiklik olmaz ise, yine alışık olduğunuz şekilde Windows Server sürümleri ile ve ücretsiz olarak tüm bu özellikleri kullanabileceksiniz. Ayrıca Windows 8 Client işletim sisteminin bazı sürümlerinde de Hyper-V 3.0 yer alacak.

Ve yine Vmware başta olmak üzere diğer rakipler ile ciddi farkların ortadan kalktığı, rakiplerde olmayan yeni özelliklerin eklendiği ve tüm bunların aynı maliyet avantajı ile gerçekleştiği de bir gerçek.

Ayrıca System Center ailesinin yeni ürünleri de (vNext serisi) geliştirme bandında hızla ilerliyor. 2012 yılında Microsoft Server and Cloud Platform ürünleri, başta sanallaştırma altyapılarınız olmak üzere daha birçok noktayı en düşük maliyet ile cover edebilecek gibi görünüyor. Siz ne dersiniz?

Yazı Etiketleri: , ,

Sayfa Başı ▲

Yorumlar (6)

  1. Sumer

    Verdiginiz bilgiler için çok teşekkür ederim. Güzel gelişmeler umarım lisanslama modellerinde bir değişiklik yapmazlar bu kadar güzel özelliğe gölge düşürmezler.

    Bilgi için yine çok teşekkür ederim.

  2. Murat

    Çok teşekkürler. Çok güzel bir çalışma olmuş.

  3. serkan gezer

    Güzel açıklamışsınız özellikle migration işlerinde paylaşımlı storage ihtiyacının kalkması çok iyi olmuş

  4. Mustafa Günay

    Kesinlikle shared storage gereksiniminin kalkması cok guzel. Yazınız ve bilgiler için ayrıca teşekkürler…

  5. Onur Milli

    Eline sağlık Serhat. Gerçekten emek harcanmış, çok yararlı bilgilerin yer aldığı güzel bir makale olmuş. Teşekkürler.

  6. niyazi.aygun

    tek kelimeyle prefect!!

Yorum Ekle